Å SOVE I FORSKJELLIGE ROM?

Er det ille å sove på forskjellige rom? Betyr det automatisk at det går dårlig med forholdet vårt hvis vi gjør det?

Svaret mitt er nei.

Jeg tror mange har en forutinntatt mening om at det å ha separate senger og å sove på forskjellige rom er et sikkert tegn på at fysisk intimitet har forsvunnet, eller at forholdet skranker. De fleste som gjør det gjør det jo på grunn av barn, stress, eller snorking, og rett og slett sover bedre når de sover i separate rom.

Jeg snappet for en mammagruppe på lørdag, og der snakket jeg om at jeg kommer til å sove på gjesterommet når baby Ella kommer, og reaksjonene lot ikke vente på seg. Det var mange som lurte på hvorfor vi skal det og om det var noe galt mellom oss. Hvorfor vekker dette reaksjoner? Det virker for meg som det å sove i to rom er tabu og at det ikke snakkes så mye om.

På en eller annen måte virker det som om mange tenker at å være forelsket og å elske noen er parallellt med å akseptere at man sover dårligere og at man går rundt med konstant søvnmangel. Jeg sover allerede innimellom på gjesterommet fordi jeg rett og slett sover bedre alene. Jeg sover gjennom hele natten og er uthvilt til å ta tak i dagens gjøremål på jobb.

De dagene jeg sover alene er jeg i bedre humør og har energi til andre ting etter jobb enn å bare ligge på sofaen. Jeg tror at det å sove i to rom hvis man sover bedre faktisk kan føre til et bedre forhold på lang sikt. Joakim og jeg er veldig trygge på hverandre og tenker aldri at det skaper avstand mellom oss når en av oss går og legger seg på gjesterommet.

 

 

Grunnen til at jeg og Joakim skal sove i to forskjellige rom når baby Ella kommer er rett og slett for at Joakim skal være uthvilt og ha overskudd når han kommer hjem fra jobb til å kunne hjelpe til. Det er ikke noe verre enn det. Det er bedre å ha en sliten mamma enn en sliten mamma og pappa. Vi er to om dette, og jeg tror at dette vil være en god løsning for oss. Om det ikke fungerer, så finner vi en annen løsning.

Er det noen andre som sover i to separate rom?

 

 

signature-fonts



Instagram HER Snapchat HER

27 kommentarer
    1. Støtter seg så på denne! Vi gjorde akkurat det samme når sønnen vår ble født i november. Mannen min sover da hele natten og er uthvilt og klar for jobb og uthvilt til å hjelpe til når han er ferdig på jobb.

      Han snorker også, så da slipper jeg å våkne av både baby og mann. Det holder med å våkne av bare babyen. Hehe ! 🙂

    2. Alle har rett til å gjøre det som er rett for seg 😊

      Jeg kan på en måte forstå at folk reagerer på det, fordi jeg tror det ikke er så kjempe vanlig. Eller så sier man det bare ikke, i frykt for hva folk vil si.

      Selv kunne jeg aldri sovet i et annet rom enn min samboer, men det er meg og oss 😊

      Synes det er flott at dere gjør som dere føler og ikke hva alle andre forventer 👍

    3. Kan ikke forstå at dette skaper reaksjoner….. vi har lagt på forskjellige rom i 7år pga 3 tette barn….ENDELIG flyttet sammen igjen nå. Aldti vært så forelsket som nå.

      Lykke til. Gjør det som passer dere.
      Jeg heier på deg!!

      1. Vi sov på to rom det første halve året da minsten ble født.. mannen orket ikke nattevåk på den tiden, og han hadde mer enn nok med jobb så da falt det oss helt naturlig.. sovet på samme rom alltid etter 🙂

    4. Hvorfor må andre bry seg…tenker jeg!
      Det finnes helt sikkert mange som gjør det..men ikke tør å si det. Vær åpen og ærlig, en kommer langt med det. Vi lever i et samfunn der vi søke ska være like, mene det samme og gjøre som alle andre. Takk for at vi tør å gå mot strømmen av og til…være trygge på hverandre og gjøre det som passer oss best. Det er faktisk helt lov! Det er kun dere to som bestemmer dette, det vil alltid være noen som kommer med pekefingeren, alltid. Men drit i de👊 Å ligge alene innimellom når mannen er på vakt kan av og til være godt, så er det kjekt når han er tilbake. Gjør som DERE vil er mitt beste tips💃🙂

    5. Vi har ligget på hvert vårt rom helt siden jeg ble gravid. Mest fordi jeg ligger så urolig at den andre ikke får sove. Da er det bedre å sove greit begge to på forskjellige rom. Det betyr jo ikke at forholdet er dødt av den grunn. Blir spennende å se hva vi havner på når lille kommer til verden😊

    6. Enig! Vi har ikke barn og skal ikke ha det men jeg er gift med en snorker som jobber turnus i helsevesenet. Selv er jeg en light sleeper og her i gården diskuterer vi å sove hver for oss om dagen. Nettopp for å få det BEDRE sammen. Det har jo ikke noe med hvordan vi har det i forholdet å gjøre. Kun helse og søvn, og hva det gjør med oss som individer – som igjen kan få det ENDA bedre enn vi har det 🥰 Lykke til videre i svangerskapet, jeg heier på deg/dere! 😊💯🙌

    7. Drit i hva andre mener å sier d viktigste er at dere finner deres ting. En venninne av meg kasta også ut type for han snorks så veldig he he.

    8. Her har vi sovet på forskjellige rom siden mai, delvis fordi jeg er gravid og sover urolig, men mest fordi han snorker så fælt. Ser for meg at vi kommer til å fortsette sånn etter barnet er kommet også, og det er NULL problem. Søvn er mye viktigere for forholdet enn det er og på død og liv å sove sammen. Forholdet blir ikke ødelagt av den grunn:)

    9. Ikke hør på hva andre mener. Med vårt tredje barn ble det raskt bestemt at denne gang så sover pappa på gjesterom. Både for å få bedre søvn og ikke bli forstyrrer så mye, men også sånn at han ikke vekker baby og mamma. Da kan han bedre ta seg av de to andre og så er han mer uthvilt etter en god natt. Vi går ikke mot skilsmisse og tenker heller «hvorfor gjorde vi ikke det sånn med de to første».
      Så får han «komme på besøk» innimellom😉

    10. Vi har ikke barn men vi har valgt å sove hver for oss i ukedagene. Vi har fått det mye bedre som par. Vi har litt forskjelig døgnrytme ( han jobber og jeg er ufør). Jeg har ofte netter med mye smerter og lite søvn. Og han er så utrolig var på alt mulig så han våkner mange ganger.
      Så for oss er dette best. Vi deler seng i helgene/ferie da kan vi sove lenge. ( han får samme døgnrytme som meg).
      Jeg var litt skeptisk til dette når han foreslo det. Tenkte at da går vel forholdet til helvetet. Men det fungerer som sagt veldig bra. Han får nok søvn og har overskudd når han kommer hjem. Så jeg kan bare anbefale denne måten vis man sliter med at man vekker den andre, sover dårlig. Da er det også ekstra godt å sove vedsiden av hverandre igjen <3
      Man gjør det som passer sitt forhold <3

    11. Med baby sov vi på ulike rom ja. Han skulle på jobb, og jeg hadde babyen med/ved meg. I perioder etter det også, med samsoving, snorking, et.c. Alle må sove – eneste som gjelder.

    12. Tror faktisk det er vanligere enn man tror. Vi har sovet hver for oss de siste tre årene pga barn. Men vi elsker hverandre og får da kost oss av og til for det, haha. Søvn blir liksom viktigere enn å ligge sammen hver natt. Så er det jo tullete at begge skal bli liggende våken når den ene skal på jobb. Mye bedre å ha en uthvilt mann etter jobb, enn en som sovner på sofaen så fort middagen er spist 😅

      1. Ja, jeg tror også det! Jeg tenker at det viktigste er at begge parter har det bra og får den søvnen de trenger, så jeg er helt enig med deg at man bør ha energi når kommer hjem fra jobb til å faktisk være sammen!

    13. Vi hadde også store planer om at pappaen skulle få sove hele natten på ett annet rom. Sånn gikk det ikke til. Når baby hyler hele natten, så holdes pappaen våken uannsett, og det er mye tøffere å være hjemme med baby enn å gå på jobb. Så pappaen har til tider tatt like mye «nattevåk» som meg slik at jeg kan være en bedre og mer uthvilt mamma på dagtid. Det er faktisk viktigere det enn at pappaen gjør en god jobb på jobb. Barnet kommer først.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg