GRAVIDOPPDATERING UKE 37 (36+0)

Nå nærmer det seg virkelig! Både Joakim og jeg begynner det å kjenne det, og jeg føler en slags ro over kroppen samtidig som jeg er veldig nysgjerrig på hvordan fødselen vil foregå og hva som vil skje. Jeg begynner å bli veldig utålmodig og vil bare møte henne og se hvordan hun ser ut! Likevel kan hun godt få holde seg inne i et par uker til så hun har litt ekstra fett på kroppen når hun kommer ut.

Termindato: 8. november 2019. En måned igjen!

Dager igjen av svangerskapet: 31 dager.

Kjønn: Jente.

Navn på baby: Ella.

Størrelse på baby: Baby er cirka 44 centimeter lang og veier rundt 2800-3000 gram. Det er i de siste ukene hun skal legge på seg mye, ca 200 gram i uken. Er spent på hvor stor hun er når hun kommer.

Forandringer på kroppen: Magen har vokst igjen! Men jeg føler meg fin og vakker som gravid.

Liv i magen: Jeg tror baby kommer til å komme ut med verdens lengste bein, for hun ligger med rompa langt ut på høyre side og føttene langt ut på venstre side.

Formen min: Formen min er ganske fin. En ting jeg har merket er at jeg ikke kan spise i så store mengder for da blir jeg ordentlig dårlig og må ligge i senga i noen timer før magen roer seg. Jeg har også kjent på noen ubehagelig “menssmerter” så kroppen gjør seg vel klar til fødsel.

Søvn: Søvnen min er fortsatt ikke plaget av tissetrang, men jeg sover mye lettere likevel og våkner av de minste tingene.

Cravings: Jeg har ikke hatt lyst på de store greiene i det siste.

Vektøkning: Jeg har gått opp ca. 13-14 kilo, og føler meg frisk og fin.

Fødebag: Vi er et par som tar ting litt som de kommer, og har ikke tenkt så mye på fødebagen. Jeg har faktisk nå tatt frem selve vesken jeg skal bruke! Og fått vasket de aller fleste babyklærne vi har så jeg kan pakke med meg noen. Men – denne uken skal vi sørge for å få pakket den. Tips til hva som MÅ med og hva vi kan droppe? Vi bor jo nærme sykehuset, så om det skulle være noe kan jo Joakim alltid kjøre hjem og hente. Eller han kan gå i butikken hvis jeg plutselig får lyst på en type kjeks eller sjokolade.

Innkjøp: Vi har alt vi trenger og om hun skulle komme nå hadde jeg ikke blitt stresset.

Neste kontroll: Hos jordmor 23. oktober. Vi var på svangerskapskontroll hos jordmor i går, og hun kunne bekrefte at blodtrykket var supert og at baby ligger godt med hodet ned, rompa ut ved høyre ribbein og bena strekt mot venstre side.

Andre tanker: Det har vært mye som har skjedd i hodet mitt i det siste. Jeg har noen ganger vært usikker på om jeg er klar for mammarollen, og så har jeg i tillegg tenkt mye på hvordan det blir å få et barn hjem som man skal ta vare på og rette 100% oppmerksomheten mot. Jeg tror det er vanlig å ha slike tanker, men jeg er glad jeg har en støttende mann som klarer å roe meg og som virkelig har troa på meg. En annen ting er at jeg vet jeg har oppdatert bloggen altfor sjeldent i det siste. Jeg har følt litt på at bloggen har blitt litt mye på toppen av alt, så jeg har nedprioritert den. Jeg går ut i permisjon i neste uke og da har jeg mer tid til å oppdatere. Takk til dere faste følgere ♡



Instagram HER – Snapchat HER

18 kommentarer
    1. Tips tilfødebaggen: ta med sminke, kosmetikk, klær og stæsj som får deg til å føle deg fin. Det er ikke nødvendig med en gang, men man føler seg ganske ufresj etter å ha født, så det kan være greit å ha med det man liker så man kan føle seg presentabel i det minste. Og ha gjerne med flere skift til både deg og mannen enn det dere tror. Mannen min svettet seg gjennom en del t-skjorter, og skulle gjerne hatt med litt mer. Dessuten, masse ulike snacks og drikkevarer. Fødsel kan godt foregå på natta, og da er ikke butikkene åpne. Dessuten vil du ikke at gubben skal stikke av med bilen mens du er midt i fødsel fordi du spyr av ballerinakjeksene dere har, men trenger energi. Det er lett å miste matlyst i fødsel, så ha med noe du tenker du klarer å spise/drikke selv om du er kvalm, for det trenger du! En god drikkeflaske som holder vannet kaldt er også en god ide. Ikke gidd å ta med bleier, for det har de masse av på sykehuset, og av det beste merket også.

    2. Nå går det jammen meg fort… jeg kjenner jeg er litt spent, spesielt nå når jeg har en “egen” liten baby å kose med hver dag… foe en tid det er og jeg gleder meg på deres vegne 💕💕💕

    3. Å det er spennende med innspurten.
      I bagen pakker du hovedsaklig til deg selv. Til babyen har de alt du trenger.hentesett til hjemveien er jo greit da 😉
      Tenker fødebagen er viktigst for din egen del. Pakk en del skift til deg og din mann. En god lotion og noe sminke for som det skrives ovenfor så er det liksom ikke fresh man føler seg selv om man er i lykkerus 😂Ladere, snop og evt annet digg du liker, evt noe drikke du liker. Pakk ned det du drikker/om du er plaget med halsbrann…. ingenting er verre enn å få halsbrann under fødsel og de ikke kan hjelpe deg med det. Så for min del så pakkes det rikelig av.haha.
      Gjerne noe å spise til mannen og om det skjer om natten…..masse lykke til… jeg kommer like etter med en liten gutt 💙

      1. Jeg hadde ikke med klær til baby fordi jeg hadde lest at det har de på sykehuset, men alle bare «har du ikke med klær!?!»🙈

    4. Det er ikke mye du trenger å ta med. Et par joggebukser/pysjbukser, ammebh’er og innlegg, lipsyl, hårstrikk, enkle toalettsaker, ladere og litt klær til baby. En tynn ull-lue er fint 😊 Mine barn har druknet i sykehusklærne, så jeg har likt å kle de i eget babytøy. Sminke var det siste jeg tenkte på på barsel, men der har man sikkert forskjellige behov.
      Litt nøtter eller kjeks eller noe kan være greit å ha på lur i tilfelle ting skjer nattestid.

      Hvis du har planer om å amme så vil jeg anbefale deg å søke opp informasjon om tilbakelent amming. Det kan spare både deg og baby for ekstremt mye frustrasjon, og er en teknikk altfor få kjenner til 😊

      Masse lykke til!

    5. Spennende med innspurt! I tillegg til de andre tipsene vil jeg legge til noe jeg ikke hadde klart meg uten: leppepomade. Blir veldig tørr på leppene av all pustingen. Mannen min hadde som oppgave å gi meg vann og lypsyl mellom riene. Jeg ville også tatt med Purelan som er en salve til såre brystvorter. Fint å ha i bakhånd. Behagelige klær syntes jeg var deilig, og overdeler som funker ved amming. ta med flere ammebher enn du tror du trenger + ammesingleter, omslagstopper, cardigans, skjorter etc som er lette å amme i.

    6. Husk Mykt dopapir 🤣🤣 gjerne bbhugme puta. Deilige klær,lader.jeg hadde med egen såpe også🤣🙈 Lykke til

    7. Jeg sminka meg IKKE – alle skulle se at DET gadd jeg ikke når jeg var sliten og heller ville passe på baby🤣
      Hadde heller ikke noe særlig matlyst på diverse snacks, skivene og glass med melk fra sykehuset holdt i massevis☺️
      På sykehuset jeg fødte på, hadde de ikke klær til baby, så det måtte jeg ha med. Pluss et tynt ullpledd var greit.
      Ta med helsekortet selvfølgelig, og pute til deg selv hvis du er kravstor her.
      Sandaler som er lette å ta på.
      Hår- og hudpleie.

    8. Ta med egne bind. Etter en dag trengte ikke jeg de ultragigantiske bindene de har på sykehuset, men var kun det de hadde. Ammeinnlegg har de heller ikke. Bbhugme pute hvis du har det, brukte denne en del på sykehuset, både i sengen mellom bak baby i sengen min og til amming. BARE bodyer og plagg som kan åpnes hele veien, helt håpløst å måtte dra plagg over hodet til baby. Nesten alle butikker selger dette. Genialt de første 3-4 måneder👍🏼 Lykke til!

    9. Egen sjampo og balsam, evnt underlivssåpe og dusjsåpe, hårstrikk, store og små bind(Vet ikke hvor mye du blør), tøfler, morgekåpe og hårføner til håret og til å tørke etter du har dusjet og vært på do, papir er VONDT. Og hadde jeg visst at det var sååååå vondt å tisse så hadde jeg tatt med noe så jeg kunne forhindret urin å komme til overalt.
      Ulltøy til baby, lue, gulpekluter og pledd. Tips til amming, la puppen lufttørke før du pakker den inn igjen, unngår å få såååre nipler og kjøp ullinnlegg så slipper du “jurbetennelse”.

    10. Her er folk forskjellige. Sminke og diverse var vel ikke så høyt på lista, men behagelige klær, og klær som er enkle å amme i. Amme-bh’er og ammeinnlegg hvis du lekker melk. Store bind og gode truser. Hjemreiseklær til baby. Jeg hadde med bok, og lå på magen og leste på kvelden, slik at det ble press på livmoren til å trekke seg sammen. Med nr. 1 hadde jeg med diverse mat/drikke. Skippet alt det ved neste barn. Ble ikke sulten eller noe når jeg har smerter. Mat får man jo ellers der. Gulpekluter er greit, og å øve på å få baby til å rape. 😉 Papirer, mobil og lader, innesko, og så går nok det meste greit.

      1. Jeg har bare måttet ta en liten pause, men er tilbake og skal oppdater et par-tre ganger i uken fremover ☺️

      1. Jeg har ikke glemt den helt, bare tatt en liten pause. Men vil oppdatere den et par-tre ganger i uken nå fremover ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg