Hva trenger vi til baby?

God lørdag ❤️

I et hav av babyutstyr, er det veldig vanskelig å vite hva vi trenger av babyutstyr. Babyen i magen er vår førstefødte, og vi har virkelig ingen anelse av hva vi trenger av ting. Googler du “hva trenger du til nyfødt?” finner du hundrevis av lister til hva en nyfødt trenger, det finnes altså så mange valgmuligheter. Vi trenger klær, vi trenger bodyer, vi trenger stellebord, stelleveske, tåteflasker, barnesete, barnevogn, vugge, ja listen er lang. Og så må man jo skille mellom det vi virkelig trenger, og det vi kan vente med å kjøpe. Men hvordan vet jeg hva vi virkelig trenger?

Til å begynne så tenker jeg at vi i hvertfall trenger bilstol. Vi må jo frakte babyen hjem på en trygg måte, og her har jeg hørt at man ikke skal kjøpe brukt. Britax er et merke som kanskje skiller seg litt ut? Det har i hvertfall vunnet priser for tryggeste bilstol, og til og med hertuginne Kate og prins William fraktet sin nyfødte sønn i en Britax bilstol. Så da ender vi vel kanskje opp med å kjøpe en sånn vi også.

Så trenger vi jo klær til babyen. Her må vi bare føle oss fram og kjøpe det vi trenger etterhvert. Babyen vokser jo fort, men det er viktig å ha noen myke babyklær til den nyfødte. Vi trenger også stelleveske og stellebord. Vi trenger barnevogn. Jeg ønsker meg en duovogn med uttagbar innsats som vi kan bære barnet i. Så trenger vi tepper. Og vi trenger bleier! Massevis av bleier.

Dette er et helt ukjent terreng for meg og jeg skulle ønske noen bare kunne komme på døra med alt vi trengte, uten at jeg måtte tenke mer på det. Hadde ikke det vært fantastisk?

 

Bildet er lånt fra Google

 

Listen av ting vi trenger blir nok lengre etterhvert som vi begynner å handle inn ting, men alt virker så fjernt enda så vi har ikke tenkt tanken engang på å gå i en babybutikk og se på utstyr. Vi var jo i og for seg og filmet i en babybutikk under innspillingen av Lykkelig gift ved første blikk, men det hadde fortsatt ikke gått opp for verken meg eller Joakim at vi skulle bli foreldre, så vi tullet litt bort det besøket.

Nå kommer baby om 5 måneder og vi har fortsatt god tid, men vi får vel begynne å titte så smått snart. Jeg er en person som liker å ha ting klart i god tid, og kjenner jeg meg selv rett så begynner jeg vel å mase på Joakim snart. Det jeg vet helt sikkert, er at det koster å ha baby, og da er det greit å fordele utgiftene utover og ikke kjøpe alt på en gang!

Kommenter gjerne om du har noen tips!

 

signature-fonts



Instagram HER

21 kommentarer
    1. Hei😊, her er noen tips jeg selv brukte når jeg fikk mini:
      Kjøpe/få gratis sprinkelseng på finn.no.
      Omslagsbodyer er langt bedre enn tre over hode body. “gratis babybox” (noen har frakt på 50kr),i disse boxene inneholder det som regel bleier, smokk, body, salveprøver til mor å baby, bind, våt og tørrservietter, bitering, flaske osv. Innkjøp av sengetøy, dyne og madrass må være nytt, kan i noen tilfeller være lurt med sprinkelsengbeskytter. Gode løse klær til mor i dagene etter fødsel. Gulpekluter. Koseteppe/kosebamse til den lille. Gode stelleprodukter.

      Ha en fin lørdag 😃

    2. Det hun over skriver er kjempe gode tips 🙂

      Jeg ville kanskje sjekket ut bilstoler gruppen på facebook, veldig gode tips men dessverre veldig mye mamma/pappa politi i den gruppen, men vist man ser bort i fra det er det ellers veldig gode tips 🙂

      Men jeg ville testet forskjellige bilstoler i bilen før jeg hadde kjøpt en, med tanke på at den skal passe i bilen, ikke ta for stor plass i bilen osv, veldig mye å tenke på bare for en bilstol, men det er jo også noe veldig dyrebart som skal festes i den <3

      Klær kan man godt få/arve/kjøpe brukt så lenge de ser helt okei ut, man må ikke ha absolutt alt nytt, barnevogn kan du også kjøpe billig på finn/facebook 🙂

    3. Jeg er kjempefornøyd med britax, og det som er genialt er at man kan feste bilstolen i understellet til vogna, så er man klar for en kjapp tur ut til feks butikken etter en biltur.
      Ellers var det gode tips fra de andre☺️
      Jeg kjøpte pute, og det var jo ikke vits😏 men jeg hadde god bruk for baby nest som baby sov i i sofaen på dagtid, og i senga si på natta (følte hun ble litt mer rolig av å ha det “trangt”).

    4. Hei

      Et tips til sykehuset – ta med varme sokker, gjerne ull, og ha på med en gang. De små er ofte litt kalde på beina, og på sykehuset – om du tenker å føde der, har de stort sett ikke det. Gode erfaringer med det med mine to, hvertfall 😊

    5. Dittan klare dykk nok fint. Den første får alltid altfor mykje (seier eg som sit med 3 stykk) og eg kjøpte en jungel til mi førstefødte som i tilegg var jente og skulle piffes opp med kjolar og ja… Viktigaste er bilstol, stellebord, seng, madrass, dyne (+ dynetrekk og laken, gulpekluter (vertfall for de som lander opp med gulpebeibis), teppe, smokk (in case – eg har 2/3 som ikkje tok den smokken), vogn + vognpose, badebalje (evt en stor vask) mild badesåpe, Babybjørn vippestol syns eg var praktisk ein fot på vippen, eg spiste og barna sov, bleiebøtte, masse bleier og kluter (tørrkluter du tar under vann – apoteket) til å vaske babisen med siden de har så sart hud (noen bruker våtservietter men kan være mykje såpe i enkelte..),Salve til stumpen. Bæresele evt bæresjal er gull verdt og kjempekoselig for nærhetens skyld, klær til babisen: Body og strømpebukse holder i massevis og tjukke ullsokkar. Ulldresser som kan ligge med ute i vogn + lue og eit par ullvotter. Så lenge barnet tåler ull er ull gull verdt. Deg sjølv etter fødsel: ammeinnlegg, amme bh 3-4 kanskje der det kan skje litt lekasjer, bind, salve mot såre brystvorter, brystskjold (i starten ved behov) , ammepumpe (om det trengs). Eg fekk ikkje igang melkegangene ved første fødte. Gjekk 2-3 daga til eg drog fram maskina og pumpa ut det eg klarte for å få ut første dråpane og ho mi blei nøgd og tok resten derfrå. Korleis sjukehuset er østanfor anar eg ikkje. Men eg hadde toalettsaker, slippersa, behagelige kle å føde i og nye til etterpå. Eit eller to sett til babisen. Bleier får ein på sjukehus til store og små. Kjøp gjerne også ein febermålar. alltid kjekt å ha. Vi har hatt både sensor i panne/øre men også den gode gamle pinnen som eg personlig meiner gir det korrekte resultat om barn er sjuke. No skal jo ikkje små barn være sjuke men kjekt å ha i hus! Ellers veks disse kidsa utrulig fort og så ikkje kjøp for mykje unødvendig. For det fins mykje unødvendig der ute…Lykke til med planlegginga av innkjøp når den tid kjem. Kjekt å vite kjønnet så veit ein kva farge ein kan kjøpe/evt kva avdelig ein kan gå i siden verden i dag er veldig kategorisert.

    6. Jeg synes det var veldig kjekt med ammepute. Fin å ha til å avlaste armer og skuldre. Etterhvert Baby Bjørn vippestol. Veldig praktisk! Lykke til med svangerskapet. Det er ei fin tid, kos deg og nyt den.

    7. Babynest syns jeg var fantastisk! Var så enkelt å ha matfatet rett ved siden av babyen i senga. Husk at babyen skal bruke egen dyne hvis dere samsover,så du ikke drar dyna over hodet på babyen 🙂
      Ammepute hadde jeg,men syns det ble så knotete,så for min del kunne jeg spart meg for den! Det er veldig smak,og behag. Bæretøy er fantastisk,om du ikke kan noe om bæretøy så kan du melde deg inn i «norsk bæregruppe» på fb. De har mye kunnskap,og flere steder i landet har de bæretreff,da kan du lære masse,få prøve ulike seler/sjal osv har jeg hørt 🙂
      Bilstol
      Stellebord med badekar under(så du bare kan trille den inn på badet)
      En god og stødig vogn,på babybanden i Oslo kan du faktisk prøve ulike vogner på ulike underlag inne!
      Masse,masse gulpekluter,mener at name it/babyshop osv skal ha store gulpekluter
      Bodyer som du slipper å dra over hodet,hm hadde det i sin tid hvertfall 🙂
      Noen tips fra meg til deg,som kanskje kommer til nytte😊

    8. Her er en liste over det vi har hatt bruk for:

      Sove:
      -Bedside crib/sprinkelseng med ny madrass
      -Dyne, dynetrekk, laken, “tisselaken”
      -Helseteppe, andre tepper

      Ute:
      -Vogn
      -myggnetting
      -Regntrekk
      -Vognleke
      -Dyne/vognpose
      -Saueskinn til å ligge på

      Stelle:
      -Stellebord
      -Stellematte med trekk
      – Bleiebøtte
      -Bleier
      -Tørre stelleservietter
      -Våtservietter
      – Bleieposer
      – Kremer til såre rumper
      – Håndklær
      -Kluter
      -Badebalje
      -Babyolje
      -Neglesaks
      -Smertestillende
      -Stelleveske
      -Termometer

      Annet:
      -Babygym
      – Vippestol
      -Stokke stol med babysete
      -Bilstol
      -Bilstolpose
      -Adapter til vogna for å feste på bilstol
      -Babynest
      -Gulpekluter
      -Babycall
      -Babybok til å skrive i om babyens liv 🙂
      -Bæresjal/sele sjekk ut Norsk Bæregruppe på Facebook!
      -Smokker
      -Bøker! Begynn å lese for baby med en gang 🙂

      Klær:
      Body, strømpebukse, sokker, bukser, uteklær etter sesong, ull, pysj her må man bare prøve seg frem 🙂

      Masse lykke til <3
      Hilsen tobarnsmamma med en jente på 3 mnd og en gutt på to år <3

    9. Hei.
      Gratulerer med flott og interessant blogg.
      Vi spesialiserer oss på personlige baby gaver og vi vil gjære sponse din blogg med noe av våre produkter.
      Vi kan sponse konkurranse eller Du kan bli Affiliated partner.
      Håper på et positiv svar.
      Hilse Arthur
      http://www.pledd.net

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg