Hvor går alle pengene våre?!

God kveld ❤️

Både Joakim og jeg har gode jobber og tjener godt. Vi har vært veldig heldige, men også jobbet hardt for å komme dit vi er i dag. Med to gode inntekter vil jeg tørre å påstå at vi har det godt økonomisk og kan unne oss det meste uten å tenke oss om to ganger. Jeg skal derfor ikke legge skjul på at det går mye penger i vår lille husholdning. Men hva går egentlig pengene til?

Vi har først og fremst faste utgifter som huslån, husleie, strøm, internett og tv, etc. Vi deler huslånet og husleien 50/50 fordi vi eier like mye av leiligheten. Resten av utgiftene deler vi proporsjonalt etter lønn.

Den største utgiften vi har er mat. Vi har tidligere hver for oss vært dårlige til å handle inn mat for hele uken, og heller kjøpt inn mat hver dag. Vi har heldigvis blitt mye flinkere til å lage matplan en gang i uken og å storhandle. Vi har noen uker hvor vi rett og slett ikke orker, og kjøper inn mat på dagen. Da går det gjerne 300 kroner dagen og det er altfor mye for en husholdning på to personer (+2 😋)!

I det siste har vi også brukt en del penger på interiør og ting til leiligheten. Nesten alle møblene våre er nye, og vi har kjøpt både garderobeskap og kommoder. Vi har for eksempel akkurat kjøpt nytt garderobeskap til soverommet vårt. Det var ikke så dyrt, men en krone her og en krone der… Men på møbler har jeg altså ikke spart på noe, disse skal vi ha i mange år fremover.

 

 

Joakim bruker en del penger på snus, og jeg på min side bruker penger på klær og sko. Jeg shopper som regel ikke så mye, men har vært nødt til det i det siste da magen har vokst og nesten ingen av klærne mine passer. Men jeg har kjøpt en del par nye sko i det siste. Jeg har først nå oppdaget at jeg kan kjøpe sneakers i barnestørrelse, og de er gjerne litt billigere enn “voksensko”.

Men, det skal sies at jeg er litt mer “gjerrig” enn Joakim. Han kaller det sparsommelig, jeg kaller det gjerrig. Haha! Jeg kjøper for eksempel aldri kaffe på veien til jobben, og skal jeg kjøpe meg noe, så går jeg gjerne to eller tre runder med meg selv før jeg kjøper det. Og jeg saumfarer Google etter beste pris hvis det er noe jeg skal handle på nett. Jeg kjøper gjerne også brukt hvis jeg kan, mens Joakim alltid tar enkleste utvei og kjøper det første beste. Tror det er en mannegreie, skal jeg være ærlig.

Ellers er jeg veldig glad i å reise og har fått med meg Joakim og brukt en del penger på ferie. Vi har vært flere steder sammen det siste halvåret, og skal reise til tre forskjellige steder i sommer. Joakim er sur på meg fordi jeg ville spare noen tusener på turen vi skal ta i neste uke. Vi skal til Vilnius på torsdag og jeg har bestilt flybilletter til klokken 7.20 på morgenen på torsdag. Det betyr at vi må stå opp kl. 4 på morgenen og dra hjemmefra kl. 05.45. Oooops! Men jeg har bestilt et veldig fint hotell til oss så håper det veier opp 😋

Vi planlegger forresten også en langtur neste år med baby Ella. Vi vurderer å være borte i 6-8 uker neste år på sensommeren/høsten mens Joakim er i pappapermisjon og jeg er i ulønnet permisjon, men vi må jo selvfølgelig se om vi har råd til det og om forholdene ligger til rette for det.

 

signature-fonts



Instagram HER

 

4 kommentarer
    1. Gled dere til Vilnius – og gled Joakim med at her er både mat og drikke særdeles rimelig – og av høy kvalitet. Legger du til noen ekstra kroner, anbefales tasting- menyen på restaurant Amandus.

      1. Tusen takk for det, Harald! Vi gleder oss veldig. Jeg har lest et sted at Vilnius har den billigste ølen i Europa, så Joakim vil nok nyte av det! Og takk for restauranttips!

    2. Skjønner at du syns det er en fin tanke å dra på tur med baby neste sommer. Men jeg tipper pipa får en annen lyd når hun faktisk er født. Ingen FERIE å ha med så små barn på tur xD Det er dessuten kun deres behov. Hennes behov er å være i normale temperaturer fordi hun ikke klarer å regulere den som voksne gjør. Er selv på ferie nå og jeg syns direkte synd på de barna som koker over i varmen her kun fordi foreldrene på død og liv skal til Syden.
      Glad mitt barn koser seg hjemme med besteforeldrene en uke mens vi får voksenferie. Hun hadde aldri hatt noe glede av denne varmen.

      1. Vi ser selvfølgelig an, men hvis vi drar planlegger vi ikke å dra til syden hvor det er kokvarmt på høsten (vi skal ikke dra på sommeren), men vi legger til rette for at alle har det bra. Så vi finner reisemål der både voksne og en 10 måneders gammel baby vil få det fint! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg