HVORDAN HAR SMÅBARNSLIVET PÅVIRKET FORHOLDET VÅRT?

Ja, det kan du lure på! Hvordan har egentlig de siste månedene påvirket forholdet til meg og Joakim? Hva har endret seg etter vi fikk baby?

En baby bringer med seg mye glede. Det bringer med seg mye kos og man får et lite menneske som elsker en ubetinget. Men sannheten er at det er en stor jobb med en liten baby. Man blir trøtt og sliten, man er bleieskiftarbeider, man skifter klær både på baby og seg selv døgnet rundt, det er mye gråt, og det er et lite menneske som krever din fulle oppmerksomhet og fokus. En baby gjør det dessuten vanskelig å få tid til hverandre i forholdet. For å få til dette tror jeg det er viktig at man har jobbet med parforholdet og kommunikasjonen lenge før baby melder sin ankomst.

Jeg vil påstå at Joakim og jeg er like sterke som før vi fikk baby. Det er ikke mye som har endret seg. Vi elsker hverandre like mye. Vi ser hverandre, og vi støtter hverandre. Jobben vi gjorde før vi fikk barn satte grunnlaget for hvordan vi kom til å takle foreldrerollen sammen. Vi var fast bestemt på å takle alle utfordringer sammen og å ta oss av foreldrerollen sammen. Ja, det er åpenbare ting som jeg har fullt ansvar for, som å gi mat til Ella så lenge jeg ammer, men på alt annet er vi likestilte. Vi begge skifter bleier, vi begge underholder Ella, vi begge vasker huset, vi begge lager middag osv.

Her var vi på vei til 3-måneders kontroll! Jeg kunne sikkert dratt alene, men vi synes det er viktig at vi gjør sånne ting som en familie!

Jeg lever i troen om at Joakim og jeg aldri kommer til å gå fra hverandre, og uansett hvor tøft vi hadde det i perioder det første året så har vi vært sterke sammen siden dag 1. Det er ingen som kan splitte oss, og det har vi bevist for hverandre og for verden. En ting jeg likevel har lært etter vi fikk baby er at ingen av oss er tankelesere. Jeg er ikke alltid så flink til å så si ifra eller spørre om hjelp. Jeg skal være så innmari selvstendig og klare alt på egenhånd. Og noen ganger forventer jeg og tror at Joakim ser hva som må gjøres uten at jeg har spurt han om en spesifikk ting, og så kan jeg gå og tenke inni meg: “hvorfor har han ikke gjort dette? bryr han seg ikke om meg? bryr han seg ikke om oss?” Men faktumet er at jeg som er så dårlig på å spørre om hjelp og på å kommunisere ut hva jeg trenger, har lært at vi begge må kommunisere hvilke behov vi har, og kun da får vi til dette sammen.

Vi var jo ikke lenge sammen før jeg ble gravid. Vi var vel sammen i 4-5 måneder før testen viste positiv. For oss så ble det Ella, Joakim og Sara nesten med en gang, så jeg personlig savner ikke tiden det bare var “meg og Joakim”, da vi aldri rakk å få den tiden. Vi snakket mye og ofte om hvordan familie vi ønsket å være, og hvordan baby i magen kom til å påvirke forholdet vårt. Siden forholdet vårt var sterkt og stabilt fra før av, og siden vi jobbet hardt for å få et stabilt forhold med baby i magen, så har det å få barn vært med på å forsterke de følelsene vi har for hverandre.



Instagram HER – Snapchat HER

4 kommentarer
    1. Veldig koselig å følge dere. Dere er så fine sammen. Føler nesten at jeg kjenner dere.🙂

    2. Dere er et flott par 👍
      Jeg ble på vei med vår første når vi hadde vært sammen i knappe 4 mnd.
      I år har vi 28 års bryllupsdag å vært sammen i 30 år👍👍
      Så jeg har troen på dere ❤🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg