HVORDAN MAMMA TROR JEG AT JEG BLIR?

 

Jeg fikk dette spørsmålet for en stund siden av en leser, og jeg må si at jeg har grublet mye på det i ettertid. Vi hadde et klipp under Lykkelig gift ved først blikk hvor vi faktisk snakket om hva slags mamma og pappa vi tror vi blir. Jeg trodde da at jeg kom til å bli den strenge mammaen som skal ha kontroll på alt, for det er jo ikke til å legge skjul på at jeg kan være litt “streng” til tider og at jeg ikke liker å miste kontrollen.

Men noe har skjedd med meg de siste månedene. Jeg har på en måte myknet litt opp, hvis det går an å endre seg? Jeg føler selv at jeg for eksempel absolutt ikke har vært noe streng mot Joakim, og jeg har ikke hatt behov for det heller. Han er jo en klippe og når han i tillegg har begynt å spørre meg hver dag om hvordan formen min er, så har jeg fått en mye dypere kjærlighet for han, for han bryr seg jo virkelig. Jeg er ikke så god på å snakke om det hvis jeg har vondt et sted eller er litt nedfor en dag, for jeg vet at det alltid går over og at jeg blir glad igjen, men det er jo hyggelig når han spør likevel.

Jeg takler som regel stress veldig bra og tror at jeg kommer til å takle stressende situasjoner med baby ganske godt. Jeg er ikke en person som sitter på rompa når det er ting som må gjøres, og tror derfor at jeg heller ikke kommer til å kommandere Joakim rundt for å fikse ting hvis jeg har tid til å fikse det selv. Vi skal jo selvfølgelig gjøre dette sammen, men jeg kommer definitivt til å gjøre min del av jobben uten å forvente eller utnytte meg av snillheten til Joakim.

Jeg tror jeg kommer til å bli en kjærlig mamma som viser mye kjærlighet. Jeg kommer til å sette baby Ella først uansett. Hun er allerede høyt elsket og jeg kommer til å være der for henne uansett hva. Baby Ella skal vokse opp til å bli en sterk, sta, og snill jente, og jeg som mamma skal bidra til at hun blir det. Jeg kommer til å være der på alle foreldremøter i barnehage og skole, og jeg kommer til å være der på alle introduksjoner og avslutninger. Jeg kommer til å sørge for at Ella tør å være seg selv uansett hva andre skulle mene eller si. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli en bekymret mamma som er redd for at Ella skal skade seg eller falle eller liknende, for jeg tenker jo at hun bare blir sterkere av litt motstand, men jeg kommer til å være der for henne og trøste henne når hun trenger det.

Jeg kommer ikke til å være den mammaen som baker alt fra bunnen av til en klasseavslutning, eller planlegger en bursdagsfest i flere måneder i forkant, men hun skal selvfølgelig få både bursdagsselskap og Toro muffins hvis hun skal ha med seg muffins på skolen en dag.

Hjemme hos oss skal vi spise variert og balansert mat, men om Ella vil ha godteri på en onsdag når hun blir eldre så skal jeg ikke være den strenge og si nei hver gang. Jeg skal gjøre det jeg kan for at hun får et sunt forhold til kroppen sin og til seg selv, ved å ikke hakke ned på meg selv og å være en god rollefigur. Jeg tror ikke på nei-mat, og jeg tror ikke det er godt for barn å vokse opp i et nei-hjem heller, og derfor skal vi ha et balansert forhold til mat.

Jeg tror jeg blir en omsorgsfull og kjærlig mamma. Ella skal vite at jeg alltid kommer til å støtte henne og alltid kommer til å være der for henne, og om Ella har en venn eller to som trenger omsorg, så skal jeg åpne dørene for dem også ♡

 

 



Instagram HER Snapchat HER

6 kommentarer
    1. Så fine verdier, og så fine tanker å ha gjort seg på forhånd❤️
      Håper du ikke føler du må ta alt ansvaret, da er det veldig lett å få dårlig samvittighet dersom andre du må be andre om hjelp😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg