INGEN SOM FORTALTE MEG DETTE DA JEG BLE GRAVID

Det er ingen som forteller deg at selv om du ikke har de typiske plagene en graviditet fører med seg, så kan du ikke ha en del andre symptomer; som ingen snakker om. Dette har jeg vært plaget med – spesielt den siste tiden, og særlig etter uke 30. Det var som om det sa pang, og jeg plutselig merket at jeg var skikkelig gravid. 

 

 

Såre brystvorter og veldig ømme bryst. En ting jeg slet med de første månedene i graviditeten er at jeg hadde så innmari vondt i brystene, og i brystvortene. Hvis jeg klarte å dulte borti de så gjorde det så helsikes vondt at jeg omtrent skrek av smerte. Nå har det heldigvis roet seg, men brystvortene er fortsatt ømme og det blir spennende å se hvordan det går med ammingen.

Blødende tannkjøtt. Hver eneste gang jeg pusser tennene så blør jeg fra tannkjøttet. Dette er visst ganske vanlig blant gravide, men det er ingen som forteller deg at du kommer til å spytte ut blod hver gang du pusser tennene.

Forstoppelse. Tarmene blir skvist som igjen fører til at du blir litt forstoppet. Veldig gøy å sitte på do og henge.

Hemoroider. Det er ikke nødvendigvis sånne man kan se. Neida, det kan være innvendige også som du ikke oppdager før du plutselig har doskålen full av blod. Ikke noe farlig og det går bort etter graviditeten, men skremmende første gangen du opplever det.

Tett i nesa. Det høres ut som jeg har en fugl i nesa til tider. Jeg puster tyngre og det føles som om jeg er på kanten til å bli forkjøla hver dag.

Urolige ben. Det føles som om jeg plutselig noen ganger bare MÅ bevege bena, hvis ikke så eksploderer de. Jeg har skjønt at det ikke er farlig, men når det skjer er det ganske irriterende. Særlig hvis jeg ligger godt plantet i sofaen og egentlig bare vil hvile.

Kramper i leggene. Jeg har ikke hatt så mange av de, men fytti så vondt det gjør! Jeg har fått kramper i leggene når jeg har strekt ut bena i søvne, og har heldigvis lært meg å telle til 30 og så har smertene gitt seg.

Du svetter som en gris. Funfact: griser svetter faktisk ikke, i hvert fall ikke utvendig, så litt dumt at dette uttrykket har blitt så populært. Men – ingen som fortalte meg før jeg ble gravid at jeg kommer til å svette så mye som jeg gjør. Tidligere har jeg brukt både ullgenser og votter når temperaturen har falt under 10 grader, men nå klarer jeg meg fortsatt med den tynne sommerjakken min.

Kviser – ikke bare i ansiktet. Kviser overalt! På lårene, på rompa, i ørene..

Du tisser på deg selv. Jeg har lekket urin et par ganger og gud så ekkelt det er! Men det hører vel med, særlig nå som baby ligger og presser på urinblæren min som aldri før.

Puppene vokser tre størrelser. De både vokser seg større og blir 10 kilo tyngre, føles det som. Nå håper jeg og tror at Joakim er fornøyd.

Økt mengde utflod. Denne er den ekleste, etter å tisse på meg selv. Det føles noen ganger som en stor pøl og unødvendig mye.

Når du ikke trodde du kunne bli større, så blir du større. Magen min har vokst så mye den siste uken, og jeg begynner å føle meg som en hval. Hjemme er jeg en strandet hval – ligger jeg først på sofaen så kommer jeg meg ikke opp igjen uten hjelp. Det er ganske fascinerende å se forskjellen omtrent fra dag til dag, og det er fascinerende at du faktisk kan bli større når du allerede føler deg så stor. Hvor kommer all den ekstra huden fra, har jeg tenkt mange ganger.

 

Uansett hvilke symptomer og plager jeg får, så vil jeg for alltid være takknemlig og alt vil være verdt det til slutt. Jeg vil for alltid være en happy mommy ♡

 



Instagram HER Snapchat HER

5 kommentarer
    1. Hei

      Digger å lese bloggen din.
      Her min historie ang hermorider.
      Ang hermorider så merket ikke jeg disse før
      etter fødsel. Slet med forstoppelse og gjør det
      svakt enda og min sønn blir 4.
      Min hermorider går ikke bort foreløpig, de
      kommer ved hard avføring.
      Men dette er min historie, er dermed du får det slik men jeg fikk det slik.
      Her glemte jordmødrene å gi klyster før det var for
      sent. Når de kom på det var jeg i såkalt aktiv fødsel.

      Håper du slepper plager videre og kan nyte dagene før baby Ella melder sin ankomst 🙂

    2. Minnene kommer strømmende tilbake når jeg leser dette, spesielt vonde brystvorter, hadde akkurat samme problem, kan ikke huske at det gjorde vondt å amme etter fødsel, så slapp av det går over 🙂

    3. Ikke for å skuffe deg, men om du skal føde naturlig så blir hemoroider der etter fødsel og. Jeg fikk kronisk sår pluss hemoroider etter fødsel. Er ikke kvitt dem enda. Det gikk 12 år altså. Yey!

      Tissing på seg kan bevares og, men der kan knipeøvelser etter fødsel hjelpe på.

      Jeg synes det er supert at du deler dette på bloggen. Mange bloggere viser kun perfekte siden av graviditet.

    4. Herlig at du deler dette! Få andre som gjør det. Noen tar med plager som de “tror” er rare og ekle for å virke ærlige, men dropper bl. a hemoroider.
      Virkelig fint å lese en blogg som er så ekte som din! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg