La oss snakke litt blodig alvor

Jeg har hørt mye snakk i det siste om at NAV vil kreve at kvinner helt ned i 20-års alderen skal fjerne livmoren for å få rett til arbeidsavklaringspenger. Nå leste jeg nettopp en artikkel fra NAV som avkrefter dette, men at det i det hele tatt har vært et tema synes jeg er absurd. Artikkelen kan du lese her.

Jeg vil gjerne snakke litt om det og fortelle min mening om saken. Jeg har ikke villet ta opp dette før da jeg ikke selv har vært så plaget av det, men med en voksende mage som kanskje ikke hadde vært der hvis legene til slutt ikke bestemte seg for å ta kikkhullsundersøkelse, så vil jeg ta det opp likevel.

Jeg har som dere kan lese her hatt mye vondt i magen opp igjennom årene, uten å vite hvor smertene kommer fra. Jeg har til tider hatt så vondt at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge i senga, og jeg har like mange ganger vært hos legen for å finne ut hva som feiler meg. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg har luft i magen og at jeg skal slutte å klage. I fjor hadde jeg så vondt at jeg ble innlagt på sykehuset.

Jeg hadde høye infeksjonsverdier, så jeg hadde tydelig en betennelse i kroppen som måtte behandles. Jeg lå der i seks dager før jeg fikk dra hjem. Jeg lå på gastroavdelingen, som behandler sykdommer i magen, for det var jo der jeg hadde vondt. Det tok altså hele fem dager på sykehuset før en overlege sa at jeg muligens kunne ha endometriose, og på den sjette dagen ble jeg sendt til gynekologisk avdeling for å vurdere mulighetene for det. Jeg ble operert noen måneder senere og fikk konstatert endometriose og cyster og betennelse i egglederen. Endelig fikk jeg en diagnose!

 

 

Jeg har vært så heldig at jeg ikke vært så plaget med det som jeg vet mange andre har blitt. Selv om kirurgen fant betydelig med endometriose på urinlederen min, så har ikke dette hindret meg i utføre daglige gjøremål og å gå på jobb. Jeg ble også gravid veldig fort etter operasjonen så jeg føler meg ekstremt heldig når jeg hører historier om andre som bruker år på å bli gravide pga sykdommen. Men hvor lang tid hadde det tatt å bli gravid hvis jeg ikke tok operasjonen og legen fjernet så mye vev?

Jeg kan ikke engang forestille meg hvordan kvinner med så store smerter og som blir plaget av sykdommen hver eneste dag har det. De gangene jeg har hatt så vondt har jeg som sagt bare villet legge meg ned og dø omtrent, men tenk å ha det sånn hver eneste dag? Jeg synes vi kvinner er tøffe og får for lite cred for det i hverdagen. Det er ca 10% av alle norske kvinner som har denne sykdommen. Endometriose er en kvinnesykdom som omtrent blir sett ned på fordi den er så usynlig.

På tross av smertene og plagene, synes jeg likevel ikke at noen kan kreve at unge jenter fjerne livmoren sin og sin sjanse til å noensinne føde et barn for å kunne få økonomisk støtte. Som jeg skrev innledningsvis, så avkreftet NAV dette, men hvorfor har det blitt et tema i det hele tatt? Det er kun pasienten sammen med sin lege som kan avgjøre om det er den rette behandlingen.

Jeg kan bare se for meg hvordan jeg hadde reagert hvis noen hadde sagt til meg at jeg hadde måttet gi opp drømmen om å få egne barn. Fjerning av livmoren er ingen kur for endometriose. Først mener jeg at norske leger bør få større kunnskap om sykdommen. I følge Endometrioseforeningen tar det gjennomsnittlig syv år å få diagnosen, men dersom diagnose hadde blitt stilt tidligere, og kunnskapen om disse sykdommene hadde vært bedre, så hadde mange flere kvinner sluppet å gå med så mye smerter i så mange år.

 

Ha en fin fredag ♡

 

signature-fonts



Instagram HER

4 kommentarer
    1. Dette er jeg helt enig med deg om… At det i det hele tatt har vært et tema.. Jeg har også endometriose, og hadde så utrolig vondt.. glad for diagnose jeg å, men fytti rakkern det tok lang tid… Jeg måtte fjerne alt, men hadde ikke noe valg, da det hadde gått for langt.. men at noen skal presses til å gjøre det for å få penger er jo ille….. Godt det er omgjort av Nav..

      1. Huff så fælt å høre! Ja, jeg brukte maaaaaaange år før jeg fikk diagnose. Håper du har det bedre nå ♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg