UTSTYRSLISTE BABY ELLA

God søndag, fine!

Jeg har jo begynt å snappe litt mer aktivt i det siste, og dere som følger meg der, så kanskje at jeg både skulle på Barnashus i går og så skulle jeg skaffe meg en sånn utstyrsliste der man kan krysse av? Vel, de i butikken hadde ingen anelse om hva jeg snakket om. Det er litt morsomt, for på en facebookgruppe for de med termin i november så jeg en jente som hadde vært der dagen før og hentet seg en sånn liste. Merkelige greier. Uansett, vi gikk inn på Barnashus og vi fikk noe hjelp i hvert fall. Emmaljunga NXT90 vognen vi hadde kjøpt brukt på Finn hadde jo litt slitasje på hjulene. Så vi tok med denne, samt kvitteringen og vognkortet, og nå er understellet på service for å få helt nye hjul og få en ordentlig gjennomgang. Alt dette under garanti, og det er fantastisk! Det er visst en produksjonsfeil på hjulene, så det var fint for oss å få det dekket. Nå skal vi også bytte til punkteringsfrie hjul. De er litt mer glatte, men det får vi overleve.

Vi tittet litt på andre ting inne i butikken, men da jeg kom ut var jeg ikke noe klokere enn da jeg gikk inn. Her om dagen så jeg et bilde av venninnen min som har termin i oktober med et hentesett til babyen sin. Jeg spurte Joakim: “Hva er hentesett?!”. Altså, jeg visste jo ikke hva det var engang. Men nå vet jeg! Og vi må jo selvfølgelig skaffe oss det vi også. I tillegg til alt annet i jungelen av barneutstyr. Jeg føler meg altså helt blå.

Jeg har derfor laget meg min egen utstyrsliste. Mye av det kommer jeg ikke til å trenge med en gang, og mye av det er sikkert unødvendig, men det er ting jeg gjerne ønsker å kjøpe. Det er første barnet vårt, og hvis vi har mulighet til å kjøpe ting jeg alltid har drømt om å få mulighet til å kjøpe, så skal vi gjøre det. Jeg har jo alltid drømt om å få barn. Jeg har tatt inspirasjon fra diverse nettsider for barn.

Jeg har veldig lyst til å amme selv, men hvis jeg ikke får det til, så er det fint med tilbehøret til morsmelkerstatning. Selve morsmelkerstatningen vil jeg vente med å kjøpe, da vi ikke kan vite hvilken barnet får vondt i magen av og ikke. Forhåpentligvis går ammingen som en drøm og jeg slipper det, men man vet aldri.

Vi skal ikke ha stellebord, har jeg bestemt meg for. Vi skal kjøpe en fin stellematte som man bruke på kommode osv, og en sammenleggbar stellematte som er enkel å åpne overalt i huset. Jeg vet heller ikke om jeg skal kjøpe alt i ull, da jeg ikke vet om baby Ella vil tåle det, så jeg kommer til å ha en blanding av ull og bomull. Vugge har vi også valgt å droppe, og går for sprinkelseng man kan åpne på siden og justere høyden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om noen har lyst på denne listen så er det bare å skrive en kommentar, så sender jeg den gjerne på mail! Jeg har den i Word. Det er mye vi har kjøpt/fått/arvet, men jeg skal skrive ut listen og så krysse av da. Jeg liker å ha ting i papirformat! Og om noen kommer på noe annet vi evt trenger, så si ifra! Jeg heter forresten @sarajis på snap 😚

Ha en fin søndag ♡

 

signature-fonts



Instagram HER

 

36 kommentarer
    1. Jeg ble jo mamma for første gang for litt over 10 år siden (var 19,5 år da jeg fikk Vilja), og jeg kan ikke huske at jeg syntes det var SÅ vanskelig med utstyr og alt den gangen, som nå! Jungel altså! Haha!

      Angående amming, så gleder jeg meg sånn til det! Jeg sleit sjukt mye de tre første månedene sist. Fikk masse vondt, svære sår og brystbetennelse, men jeg ville liksom ikke gi opp allikevel. Etter tre måneder, ble det superkos, og jeg er så glad for at jeg ikke ga opp! Jeg håper det går litt bedre denne gangen da. At det ikke blir tre kjipe amme-måneder før det blir kos!

      1. Vi krysser fingrene for at det går bedre denne gangen ☺️☺️ Vi må bare være tålmodige og ikke gi oss!

    2. Kan anbefale sånne engangstrekk du trer på termometeret for enkelt og hygenisk bruk. Også veldig greit å ha kort poser til å fange urin i (festes inni bleie – bare spør på apoteket), for da slipper du å styre med det om du plutselig får behov for å ta urinprøve av ho lille.

      Ellers anbefaler jeg boken «la mamma få bæsje i fred!» og fagbøkene foreødremagi og hjerteforeldre

    3. Så flott liste! Flink du er 👌 Jeg vil anbefale easy tran for å gi tran, selges på apotek og er utrolig god!

    4. Mine er nå 12 og 13, og jeg ville også som deg gjerne ha alt som jeg sugde til meg av informasjon at man burde ha. Endte opp med altfor mye klær.

      Og bleiebøtte droppet vi, pga lukt. Varmekabler på badet og bleiebøtte var for oss ingen god kombinasjon. En rull med brødposer derimot, så knøt vi rundt hver bleie og heiv i vanlig restavfall isteden. Denne ble tømt mye oftere enn bleiebøtta.

      1. Tusen takk for tips ☺️ Planen er at vi ikke skal ha den stående på badet, men på barnerommet. Men vi får se om jeg kjøper det.

        1. Bleiebøtte er genialt! Vi har det stående på babyrommet hvor vi har kommode med stellematte. Anbefaler dog ikke å kjøpe ekstra refill enn det som eventuelt følger med bøtta. Det blir brukt opp på 1-2-3 og vil bli dyrt i lengden. Her bruker vi nå bare vanlige plastposer i bøtta, og det rekker ikke å lukte vondt før vi må bytte pose igjen (ja, det blir ganske fort full :p )

          Lykke til! Babylivet er nydelig <3

    5. Jeg anbefaler å kjøpe bambusklær, de er like bra som ull og alle tåler de, hu mimste mi har atopisk så kan ikke bruke ull. Også vil jeg spørre hva skal.du bruke vaselin til?

      1. Ja skrev i innlegget at jeg ikke vil kjøpe så mye ull til å begynne med da jeg ikke vet om hun vil tåle det ☺️ Vaselin til såre romper! Både min og hennes 😅

    6. Libero har sånne fine matter til å ha oppå stellematten når baby tisser under stell. De er engangs, men det skjer GARANTERT ofte og det er jo greit å slippe å vaske håndkler hele tiden 🙂

      Vil også anbefale å kjøpe omslagsbodyer når ho er helt liten. Det er ikke alltid like lett og behagelig å få ting dratt over hodet når de er så små:)

    7. Skjønner du vil kjøpe alt, men kan love deg at du kanskje ikke bruker halvparten.. Var jeg deg, ville jeg ventet med bilstolpose, og heller sett det an etter hvor mye dere er ute med bilen. Kjøp eller strikk heller et (ikke for alt for stort) ullteppe som du kan ha over.. Men det er min mening da!

      Og siden dere allerede har hund, så dropp bleiebøtta og bruk hundeposer til bleiene i stedet!

      Inotyl er en veldig god salve til såre rumper!

    8. Enig med mange over!
      Ull er gull som det sies, så vi fikk og kjøpte en del ull til august babyen vår – men han er atopiker så vi fikk ikke brukt det 🙁 Nå bruker vi klær med ull på utsiden og bomull eller bambus på innsiden, eller bare bambus! Det er så utrolig deilig og mykt 🙂

      Bilpose fikk vi heller nesten ikke brukt for da det ble for varmt i bilen! Strikket teppe derimot var supert!

      Bleiebøtte på varmt badegulv funka ikke for oss! Også er refilene sinnsykt dyre! Ble bleieposer fra Libero og Lillego her, som går i restavfall.

      Jeg var bombesikker på at kom til å amme og hadde kjøpt inn flere ammebh’er. Det funka desverre ikke for oss, og der satt jeg med ammebhene som minnet meg på nederlaget 😟

      Jeg hadde kjøpt en neglesett til babyer med en liten glassfil, pinsett og saks. Fikk brukt for neglfilen helt i starten, da man ikke skal bruke saks på de små neglene og jeg ikke fikk til å rive eller bite dem av 😅

      1. Takk for tips ☺️ Ja, skrev i innlegget at at jeg ikke ville kjøpe så mye ull i tilfelle hun ikke tåler det. Bleiebøtten skal ikke stå på badet, men på barnerommet hvis vi ender opp med bøtte.
        Og ang ammebher. Puppene mine er str 1000 nå så ingenting annet som passer, så har allerede kjøpt inn ammebher 😅☺️

    9. Sikle smekker.sånn barnet har når d får tenner.
      Vanlig smekker.
      Evt bleie dispenser eller poser med lukt som du bruker i vanlig søppel dunk. (usikker på. Hvor du får tak i dette)

    10. Ble selv mamma for 4 måneder siden. Anbefaler salven Inotyol for såre rumper. Natusan sin “Bedtime” serie lukter himmelsk (olje, badesåpe og shampo).
      Vi har også NXT90 vognen, er veldig fornøyd! Da baby var nyfødt brukte vi vognpose i vognen, men til varmere dager når en ikke kan bruke posen, er et tips å rulle et håndkle/teppe og forme som en “U”, og legge under lakenet i vogna. Da ligger babyen lunt og godt 🙂 Dette har vi også gjort i sengen til baby, så han ikke ligger så “åpent”.
      Tinkafu sin solskjerm funker bra på vognen.

      Husk å bestill å hent babypakker på blant annet kiwi, rema 1000 og apoteket. På babypakker.no får du en oversikt over alle pakkene. Der får du en del utstyr til både deg og baby. Blant annet forskjellige smokker. Noen babyer er veldig kresen på hvilken tutt de vil ha. Så anbefaler å ikke kjøpe inn flere tutter enn de du får med i pakkene, før du vet hvilken din baby vil ha :-).

      Multimam kompresser er et must til såre bryster!
      Veldig kjekt med omslagsbodyer de første månedene.

      Vi bruker “bedside crib” til baby. Veldig greit å bare kunne løfte baby opp til meg om natten når han skal ha mat, å så legge han fint tilbake, uten å måtte stå opp av sengen, hehe 😀

      Hvis du har noen i familien som strikker, så er hjemmestrikket babyteppe og hentesett gull verdt. Så varmt og godt!

      Masse lykke til <3

      1. Hei Malin! Tusen takk for så mange gode tips ☺️ Jaa, har fått så mye fint ull av svigermor som vi kan bruke!

    11. Så fin og oversiktlig liste! Jeg er selv førstegangs, men har plukket opp noen tips på veien.
      Jeg ville lagt på dette:
      – termometer (vi har til både bruk i rumpe og trådløs til panne)
      – baby-sete til badebalje
      – nesesuger (de klarer ikke snyte seg når de er så små)
      – babypakker (Kiwi, rema og apotek1) har mye fint. der får du feks en tåteflaske, smukker, våtservietter, tørre stellekluter og bleier – så det er fler ting du slipper å kjøpe selv i starten 🙂
      – Bæresele har vi fått tips om å vente litt med, så man ser om man får en “bærebaby” eller ikke. Men det er jo smak og behag.
      – sterilisator, enten til mikro eller med strøm. Funker fint til både flasker og smukker om du ikke vil koke.
      Vi har funnet masse brukt på finn.no så ville sjekket der om du vil spare noen hundrelapper 🙂

      Masse lykke til!

      1. Så koselig at du legger igjen kommentar 🙂 Termometer står på listen 🙂 Har bestilt alle babypakkene og henter de ila uken! Er jo helt supert tilbud! Nesesuger skal jeg definitivt huske! Sterilisator vil jeg vente med, i tilfelle vi ikke kommer til å mate med flaske så ofte, og da trenger vi det ikke.

    12. Vil også anbefale Inotyol fremfor vaselin (😱😱😱) til såre rumper. De trenger sink, ikke rent fett 😊

    13. Hvis du vil lage mat til Ella når tiden er inne for fast føde, så anbefaler jeg Avent sin Barnematmixer 4-i-1. Helt genial (også til å dampe “voksenmat” i hvis man har litt dårlig tid en dag… Jeg fant en på finn.no til barnebarnet :). Et gammelt kjerringråd er at lavendel er beroligende og kan virke gunstig for barn i innsovning. En liten lavendelpose eller to innimellom sengetøyet er et lite tips, det lukter veldig godt (for dem som liker lukta da, så klart).
      En liten papp-kartong med ferdigblandet NAN 1 kan være kjekt å ha i kjøleskapet når Ella er født, da får du ikke bruk for den.

    14. Det er så koselig å følge bloggen din og planleggingen før lille kommer.

      Vi fikk desemberbarn i 2017 og jeg er så glad for at vi hadde bilstolpose. Spesielt når vi når vi skulle ut til bilen og bar henne i bilstolen mellom huset og garasjen som er et lite stykke for oss.

      Anbefaler på det varmeste boken Mamma for første gang av Gro Nylander hvis du ikke allerede har mer enn nok å lese 🙂

      Masse lykke til i innspurten av graviditeten og planleggingen. Vennlig hilsen Marie

      1. Hei Marie! Tusen takk ❤️ så koselig med desemberbaby! Skal se litt på bilstolpose ☺️ Og takk for tips om bok! Alltid hyggelig å ha noe å lese på !

        1. Jeg sverger også til inotyl, men jeg vil anbefale å ha vaselin også liggende. Skulle baby bli syk og trenge Paracet, er det gull å kunne ta litt vaselin på paraceten slik at den glir lettere inn, og det ikke gjør vondt for baby 🙂

          Jeg vil tipse om sete til badebalje. Dette er ikke nødvendig, MEN det blir ganske tungt i lengden å måtte holde baby oppe. Det må dere selvfølgelig gjøre de første månedene uansett, men Nå som vår lille gutt er 4 mnd. Slipper vi å holde han oppe, kun sitte å passe på han, og holde han med selskap 🙂

          Når det gjelder amme-bh. Jeg startet med tre, har endt opp meg syv :p Hvorfor? Fordi man fort lekker, og det å vaske tøy er ikke noe man tenker på like ofte som før baby kom. Plutselig står du der uten en ren ammebh, og det er ikke gøy! Haha!

          1. Ja, sete til badebalje står på listen nå, hadde glemt det! og tusen takk for tips ❤️ Hehe, jeg har allerede masse ammebher!

    15. Husk å kjøpe solskjerming til baksetevindu! Og så skal babyen ha dyne i str 65x80cm det første året😊 80x100cm er fra 1år og oppover. Også etterhvert så er det greit med badeleker/badekopper 😊

      Ønsker deg en fin dag!

      1. Ja, solskjerming har jeg skrevet ned! Hadde glemt å ta det med på den første listen. Og så har vi fått dyne i 65×80 av svigermor. Ha en riktig fin dag du også ❤️

    16. Hei😀 vi skal ha baby i mars, så dere hadde kjøpt et album for baby som dere skrev i. Er det mulig å få vite hvor dere har kjøpt dette?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg