VI TAR ET TAK FOR KJÆRLIGHETEN

Reklame | parweb.no

Det er vanskelig å peke på en spesifikk ting til hvorfor akkurat Joakim og jeg ble matchet. Vi har spurt ekspertene i Gift ved første blikk redaksjonen mange ganger, og svaret vi alltid har fått er at vi har kompatible personligheter, vi har like verdier, og at vi ønsker mye av det samme i livet, og med det som utgangspunkt så passer vi sammen på papiret. Kjemien kan jo selvfølgelig ingen forutse, men vi var såpass heldige at den var på plass fra første sekund, så vi slapp å tvinge den frem – og heller bruke tiden vi hadde under Gift ved første blikk eksperimentet til å bli bedre kjent med hverandre og bruke både likhetene og ulikhetene mellom oss til vår fordel. Noe vi har fortsatt med i tiden etter eksperimentet, og spesielt nå etter at Ella kom til verden.

Vi har den siste tiden brukt Parweb til å lære oss mer om hvordan vi er som personer og hvilke likheter og ulikheter vi har.

Parweb er kort fortalt parterapi på nett. Det består av stier – gul sti og rød sti. Den gule stien er for par som ønsker å forbedre forholdet sitt, mens den røde stien er for par som er i krise. Parweb tilbyr instruksjonsvideoer, etterfulgt av stikkord og øvelser som paret skal bruke som utgangspunkt i en samtale. Parweb baserer seg dessuten på Big Five, som er den største personlighetsmodellen det forskes på, og testen vi har tatt er laget av den erfarne psykologen og parterapeuten Andreas Løes Narum.

Hvilke likheter har så Joakim og jeg? Og hvordan er vi ulike? Vi er begge utadvendte, vi er begge ambisiøse, og vi begge jobber hardt for å oppnå våre mål. Vi er begge ryddige og liker å ha det rent og pent rundt oss. I forholdet vårt er det jeg som er den økonomiske bremsen og som tenker og planlegger langsiktig, mens Joakim er mer opptatt av å leve i nuet. Jeg er opptatt av å ha en høy grad av kontroll og å vite hva jeg skal fra dag til dag – jeg liker å planlegge alt. Jeg er den emosjonelle og handler ut ifra følelser, mens Joakim alltid har som mål å finne en løsning til en utfordring eller et problem.

Personlighet og hva slags personlighet du har betyr mye for hvordan du har det sammen med din partner – derfor er det viktig å kjenne hverandre godt og vite hva man er god på og mindre god på, og dette har Parweb hjulpet oss med. Vår største ulikhet som har kommet veldig tydelig frem etter Ella ble født, er nettopp det med at Joakim vil finne løsninger til alt, mens jeg bare søker støtte og emosjonell support.

Vi har hatt veldig god nytte av instruksjonsvideoene og øvelsene i Parweb, da vi ikke alltid er så gode på å kommunisere hvilke behov vi har og hva vi kan gjøre for å få det enda bedre. Jeg har blitt flinkere til å åpne meg og fortelle Joakim hva jeg faktisk trenger, mens Joakim har blitt flinkere til å se ting fra mitt perspektiv og å bare “være her” istedenfor å måtte løse alle problemer. Ved å bruke Parweb så utforsker vi mer av oss selv og hverandre, for å bli en bedre utgave av oss selv. På denne måten vil vårt fremtidige par stå enda sterkere sammen.

Parweb er et skritt i riktig retning for å tørre å utforske hverandre i en sårbar situasjon, så hvorfor ikke bare hoppe ut i det? Det verste som kan skjer er jo at du blir bedre kjent med deg selv og din partner ☺️



Instagram HER – Snapchat HER

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg